Economie
5G en economie
Groei, innovatie en investeringen. 5G creëert economische meerwaarde voor verschillende sectoren.
Audi, sensorproducent SICK en Ericsson slaan de handen in elkaar en hebben een Duitse productiesite van 5G voorzien. Het resultaat: automatisch geleide voertuigen bewegen er draadloos over de fabrieksvloer, terwijl machines en mensen harmonieus samenwerken. ‘Smart manufacturing’ in de praktijk dus, in de vorm van een flexibele, veilige en competitieve productieomgeving waar mensen, robots en machines samenwerken en met mekaar communiceren.
Om zijn visie op zo’n slimme en flexibele productie te realiseren, onderzoekt Audi welke toepassingen mogelijk zijn. Dan komt 5G al snel in beeld. Een betrouwbare draadloze communicatie met een lage latentie (d.w.z. een snelle overdracht van gegevens) is immers cruciaal om de efficiëntie en veiligheid te garanderen. Enkel zo kunnen bijvoorbeeld automatisch geleide voertuigen tijdig en accuraat obstakels detecteren of kunnen robots zich aanpassen aan de interactie met mensen.
De technologie van 5G voldoet aan deze behoeftes van Audi. Het netwerk kan in real time informatie verzamelen om het productieproces te optimaliseren en automatiseren, en maakt een draadloze communicatie tussen machines, gereedschappen, sensoren en controllers mogelijk. 5G is de enige technologie die in staat is om aan deze zeer veeleisende connectiviteitsbehoeften te voldoen, en om oplossingen te bieden voor nieuwe complexe problemen, die nooit eerder konden worden uitgevoerd.
Ook andere bestaande bedrijven zouden op basis van de opgedane ervaring met dit project hun productiviteit, veiligheid en competitiviteit kunnen verhogen, terwijl nieuwe fabrieken sneller ontplooid kunnen worden. En dankzij de draadloze connectiviteit van machines kan de productielijn op elke moment flexibel opnieuw ontworpen worden.
De Audi-site is slechts één van de ‘smart factory’-projecten van Ericsson naast andere initiatieven in samenwerking met bijvoorbeeld MTU Aero Engines (vliegtuigmotoren), Hexagon (sensor-, software- en autonome technologie) en bij Ericsson zelf. De kennis die is opgedaan met deze projecten zou ook heel wat Belgische bedrijven ten goede kunnen komen.
Een bezoek aan de Audi-fabriek?