Usecase 5G-Blueprint maakt de weg vrij voor afstandsbediende trucks

5G in smart cities
Ontdek alle usecases

België

September 2020

Stel je voor: onbemande vrachtwagens die dwars door Europa rijden, en vanuit een controlecenter met afstandsbediening worden bestuurd. En dat in alle veiligheid! Klinkt als sciencefiction? Nochtans is dat exact wat het ‘5G-Blueprint’-project wil testen. Daarmee wil het een oplossing bieden voor het nijpende tekort aan chauffeurs in de sector. Het project is een initiatief van 28 bedrijven in België en Nederland, maar ook spelers uit Tsjechië en Zwitserland. Daaronder ook Telenet: het telecombedrijf zal onderzoeken waar er 5G-dekking moet zijn om dit alles in veilige banen te leiden. Zodat dit geautomatiseerde wegvervoer niet enkel efficiënt verloopt, maar bovenal ook veilig.

Uitdagingen van de logistiek

Zonder de logistieke sector zou onze economie niet draaien en bleven de supermarktrekken leeg. Maar de sector zelf wordt in zijn voortbestaan bedreigd: er is een tekort aan chauffeurs, de files worden steeds langer en er komt ook meer administratie bij kijken.

Daarom besloot Telenet om de krachten te bundelen met betrokken partners als de Antwerpse haven, het Vlaams gewest, telecom- en technologiepartners KPN, imec en NXTport. Hun missie: de beschikbare chauffeurs en wegcapaciteit maximaal benutten door de internationale mogelijkheden van ‘tele-operated trucks’ te onderzoeken en zo een efficiëntere logistiek mogelijk te maken.

Afstandsbediende trucks, powered by 5G

Het principe achter het 5G-Blueprint-project is simpel: als we de bestuurders samenbrengen in één controlecentrum, dan kunnen ze meerdere vrachtwagens (maar bijvoorbeeld ook schepen) vanop afstand besturen. De voertuigen kunnen daarbij bepaalde acties volledig autonoom uitvoeren: aanschuiven in de file, een laadkade zoeken op een bedrijfsterrein etc. De bestuurder of operator houdt intussen een oogje in het zeil. Een snelle, veilige en betrouwbare verbinding zoals 5G is cruciaal in dit proces.

Geen verre toekomst

Wat zijn de mogelijkheden van deze (digitale) techniek? Welke telecomoplossingen kunnen bijdragen aan de efficiëntie en veiligheid? Wegen de voordelen op tegen de kosten? En wie is verantwoordelijk mocht het toch mislopen? Het zijn maar enkele vragen waarop 5G-Blueprint een antwoord wil bieden. Die antwoorden zullen na afloop in 2023 ook in de praktijk worden omgezet. En niet alleen in de transportsector maar ook andere gebieden en sectoren.

‘Teleoperators’ aan het werk zien?